VLNA(1) VLNA(1) NAZEV vlna−pridanivlnekzaneslabicnepredlozkyvTeXu POUZITI vlna[volby][soubory] POPIS Programvlnapridavavlnky(mistopuvodnichmezer)zaneslabicnepredlozkyvevstupnich souborechproTeX,cozzabranizlomuradkuvnezadoucichmistech. Veskereaktivityprogramujemoznevypnoutsekvenci%˜ -azapnoutsekvenci%˜ +(mezi uvedenymiznakymuzebytlibovolnemnozstvimezer). Predpredlozkousemuzenachazetlibovolnemnozstvioteviracichzavorek,predkterymisemusi nachazetmezeranebozacatekradku.PredoteviracisvorkoumuzebyttakemistomezeryTeXova “\sekvence”(odverze1.2).Napr.za“([{(V”napocatkuradkubudevlnkapridana.Stejnetak setext“\uv{Vlese}”promenina“\uv{V˜ lese}”. Programkontrolujekonzistencimatematickychprostredi(neni-liuvedenparametr−m).Vstup dodisplayrezimu($$)uvnitrtextrezimu($)(napr.$...$$...$)znamenavarovaniaprechoddo display.Podobneprazdnyradekuvnitrtextnebodisplayrezimuznamenavypisvarovania prechoddonematematickeho(standardniho)rezimu.Uvnitrrezimudisplayseignorujivyskyty samostatnehoznaku$,jelikozbyvavetsinousoucastikonstrukce\hbox. Programkontrolujekonzistenciverbatimrezimunakoncisouboru.Nebyl-liukoncen,vypisese varovani.Kontrolaseneprovadi,pokudjepouzitavolba−nnebo−w. Programnedoplnujevlnkyzasamostatnapismena,kterajakopredlozkyvypadaji,alenasleduji bezprostrednezasekvencemi\TeXnebo\LaTeX.Napr.dotextu“Vlastnosti\TeXujsou” nebudezadnavlnkadoplnena. VOLBY Volbyjsounepovinneamohoubytuvedenyvlibovolnemporadi,alenemohoubytspojovany. −fFiltr.Jmenasouborujsouinterpretovanatakto: vlna−fsoubor1soubor2 Vstupjesoubor1,vystupsoubor2. vlna−fsoubor1 Vstupjesoubor1,vystupstdout. vlna−f Vstupjestdin,vystupstdout. vlnasoubor1[soubor2[soubor3...]] Neni-liuvedenparametr−f,kazdysouborjezpracovavansamostatne. −sTichyrezim.Programpotlacivypisuvodnizpravy,varovnychzpravastatistikozmenach vsouborech(bezuvedeniparametrujsouzpravyvypisovanynastderr).Vtichemrezimu sevypisejenchyba,kterapredcasneukoncicinnostprogramu. −rNevytvaret(mazat)zalohy.Parametr−rnemavliv,pokudjeuvedenspolus−f.V opacnempripadesekekazdemusouboruvytvarizalohasvlnkounakoncijmenaa parametr−rzpusobi,zenakoncizpracovanijsoutytozalohymazany. −vznaky Znakypovazovanezaneslabicnepredlozky,zakteremabytpridavanavlnka.Implicitni hodnotaje−vKkSsVvZzOoUuAI.(Mezi−vaskupinouznakumusibytmezera.) −mIgnorovaniprechodudomatematickychprostredi($...$a$$...$$).Parametr−mzpusobi vlnkovaniivmatematickychprostredich,kteraseimplicitnevynechavaji. −nIgnorovaniverbatimrezimu(\verb<znak>...<znak>,\begtt...\endtt).Parametr−n zpusobivlnkovaniiveverbatimrezimu,kteryseimplicitnevynechava. 4.unora1998 1 VLNA(1) VLNA(1) −lLaTeX.Prorozpoznanimatematickehorezimujsoupridanaprostredi \begin{display}...\end{display}a\begin{equation}...\end{equation}.Pro rozpoznaniverbatimrezimujepridanoLaTeXoveprostredi \begin{verbatim}...\end{verbatim}. −wWeb.Prorozpoznaniverbatimrezimujsoupridanysekvence@<,@d...@*,@mezera nebo@>|.Vezdrojovemkodusetedynevlnkujeprogram,alejenkomentare. PRIKLADY vlna−m−n−s−rsoubor Volanipriblizneodpovidavolanipuvodnihoprogramuvlna.(Navicseneprovadi vlnkovanizasekvencemi\TeXa\LaTeX.) vlna*.tex Vlnkovanivsechsouboruspriponoutex.(PouzenaUNIXu.) vlna−fsoubor>/dev/null Testkonzistencematematickehoaverbatimrezimubezprovedenizmen.(Pouzena UNIXu.) SOUBORY d:LocalTeXLivebinwin32/vlna spustitelnyprogram d:LocalTeXLiveman/vlna.1 manualovastranka AUTOR PetrOlsak<olsak@math.feld.cvut.cz>.ManualovoustrankuaMakefilevytvorilRulolfCejka 4.unora1998 2